Pagina's

dinsdag 3 januari 2012

Nieuw jaar en nieuwe kansen.

Allereerst de lezers een gezond Nieuw Jaar toegewenst en natuurlijk hopen we er wat van te maken.

Eind december zijn de condities verder gaan verbeteren. Vooral de de hogere kortegolfbanden, van 20 t/m 10 meter doen het heel goed, waarbij dan ook gigantische afstanden overbrugd kunnen worden. Zo op 20 meter met Henk VK2GWK nabij Sydney en op 10 meter een station nabij Perth. ook naar de Amerika's gaat het goed, waaronder regelmatig stations aan de westkust van Canada en de VS. Tevens met regelmaat Zuid-Amerikaanse stations en P41HQ op Aruba. Het is te bemerken dat de zon stukken actiever is geworden, wat ik straks op een grafiekje duidelijk laat zien.
Ondanks alles zijn we nu drie jaar na het dieptepunt en overgang van Zonnevlekkencyclus 23 naar 24 en wil in Europa het niet winteren, wat wel gebruikelijk moet zijn. Maar de Noord-Amerika's is het wel kouder dan normaal.

Nu Andre Kuipers weer voor langere tijd terug is in de ISS, probeer ik zijn activiteiten wel te volgen. Vooral ook omdat hij deze keer weer een tijdelijke zendvergunning PI9ISS heeft gekregen. Hoop graag een verbinding met hem te kunnen maken op 145.800 MHz. Teven heb ik een webpagina aangemaakt op: http://pa7da.jouwweb.nl/iss-tracker

Zoals ik reeds melde, wijs ik iedereen op hun verantwoordelijkheid naar de toekomst om de petitie voor de windmolens in zee te ondersteunen op: http://windmolensinzee.petities.nl/.
Tot een volgende keer


De zon klimt snel uit het dal van inactiviteit naar activiteit


Grafiek van Auroraactiviteit (Noorderlicht) boven de Noordpool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten